Khamis, 13 Januari 2011

Pengalaman Bersalin Kali Ke 3...

Hari nie aku rasa agak keFREEan dr lambakkan kerja.... sebab apa? sebab aku so malas, kot? hahaha...

DikeFREEan yg ada nie, aku isi dengan menTAIP cerita pengalaman bersalin anak no 3, walaupun bby yg dimaksudkan dah berusia 3 Months 2 Weeks 2 Days = 13hb Jan 2011...

Due date yg diberi doktor masa mula2 aku disahkan mengandung kali ke 3 adalah pada 26hb Sept 2010.... syukur, alhamdulillah... tak sangka betul, aku ni dikategorikan yg mudah sgt mengandung... hehehe... dan yg pasti, org2 terdekat ngan aku, ada yg anggap +ve dan ada yg anggap -ve dengan berita gembira nie.... biar la mereka dengan sangkaan -ve mereka tu.. pd yg anggap +ve, terima kasih sgt2 dengan sokongan kalian... tanpa sokongan kalian, pasti aku tidak setabah ini...... (ayat tak agak2.. hahahaha)


Berbalik pada tajuk PENGALAMAN BERSALIN aku kali ke 3 nie.... amat2 tak sama dengan pengalaman bersalin 2 kali sebelum nie... sebab apa aku ckp tak sama, sebab 2 org anak aku sebelum nie, tanda nak bersalin, keluar lendir+darah.... takde rasa kontraksi langsung... berbanding yg ke 3, jam 6 pagi, 28hb Sept 2010, aku dah mula rasa kontraksi 5 minit sekali dengan kerap tanpa ada tanda lendir+darah.... jam 7 pagi, aku sms suami ku di tempat kerja..... confirmkan pada dia, yg kali nie, aku benar2 nak bersalin... waktu tu, anak2 aku, HariZahin sedang lena tidur, sebab mlm td, si Hariz mcm tau2, dia bakal dpt adik lagi, sebab dia tak nak tidur selagi aku tak tidur sebelah dia, sehingga jam 2 pagi, baru dia lelap... mujur la, malam tu, aku "ditakdirkan" rajin melipat baju anak2 aku.... memudahkan lagi, suami ku packing baju2 HariZahin dalam beg yg akan aku tinggalkan bersama akak ku di Bandar Seri Alam... suami sempat tapaukan sarapan utk aku.. tp aku xde selera nak makan ketika tu... maklum la, kontraksi 5 minit sekali, tak dpt nak ditahan2....

Perjalanan ke rumah akak ku, berjalan lancar... cuma nak ke Hospital Sultan Ismail je, perjalanan agak jem... sampai saja di hospital, doktor LELAKI (bangsa Melayu) (besarkan tulisan, sebab sebelum nie, doktor perempuan yg uruskan aku) sahkan bukaan dah 6 cm... dah mesti terus masuk labour room.... bila2 masa boleh bersalin... masa aku tgh disorong ke labour room, leh plak dpt panggilan telefon dari akak aku, mengatakan bekalan susu anak2 aku xde.... ada botol susu je.. huhuhu... rupa2nya, suami aku agak kelam kabut bila tgk aku menahan sakit, sampaikan dia terlupa nak keluarkan bekalan susu dari bonet kereta........ nampak je dia cool, rupa2nya dlm hati, dia je tau... hehee... sempat gak aku pesan ngan akak ku, bg je susu tin biasa + milo kt diorg... :D (kantoi ngan nurse, aku bawak masuk hp dlm bilik saringan... ngeh3x)


Jam 12 tengahari, aku dah berada di dlm labour room.... sepanjang aku dlm labour room, doktor LELAKI (bangsa Cina) yg menguruskan aku.... walaupun ada nurse nak membantu dia, doktor berkenaan bgtau, "biar kes ni, i yg uruskan"... huhu... sekali lagi aku kena check bukaan....  (mengandung kali ni, byk doktor LELAKI yg uruskan aku...... alahaii...)

Doktor yg nak uruskan aku sendirian nie amat2 la sopan santun budi pekertinya....  setiap apa yg dia nak buat kat aku, mesti dimulakan dengan, "minta maaf ye, puan.. saya nak ........ " mm.. bgs2... i like cara dia... maklumlah, kita tengah sakit, dia layan baikk punya... :)

Jam berapa tak pasti, aku dah mula rasa sakit nak bersalin yg kuat sgt... (rasa mcm nak buang air besar tu.. dah tak sabar2 nak teran kasi keluar....)otomatik, bila sakit tu dtg, aku akan meneran sendiri... masa tgh sakit nie, aku sendirian dlm labour room... tekan button panggilan kecemasan... nurse masuk, check jalan dah buka 9cm... bergegas dia panggil doktor LELAKI td..... saat2 nak melahirkan tu, suami aku pun masuk.... duduk disebelah kiri ku, sambil pegang tangan, usap2 kepala aku... bg sokongan padu, supaya aku lebih bersemangat melahirkan anak kami yg ke 3..... aku hampir2 hilang tenaga masa proses meneran tu.... mcm2 suara aku dgr, bg galakkan pada aku.... "sikit lagi puan... teruskan puan... puan boleh.... " ........ akhirnya, "alhamdulillah" perkataan pertama keluar dr mulut ku... saat tu aku rasa lega sgt... dan anggap, baby dah keluar.. so, aku celik la mata sekejap (sepanjang tempoh meneran tu, aku kejam mata) tp, tiba2 aku rasa kontraksi lagi, terasa nak  meneran lagi....... dan kedengaran "puan, kami bagi puan rehat sekejap, nti teran kuat2 lagi ye... keluarkan badan baby pula".. laa... baru keluar kepala rupa2nya... so, kena la aku teran lagi, (pejam mata semula) utk keluarkan seluruh badan baby ku nie... tepat jam 1.40 ptg, selamat la aku melahirkan anak BOY... huhuhu... dan, setelah selesai semua, aku pun celik mata... Ya Allah, punya la ramai manusia dlm labour room tu.... dkt 10 org ada kot? sempat aku tanya suami ku, "dr tadi ke, diorg nie semua dlm bilik".. suami ku jawab, "aar... diorg tgk umi bersalin dari awal" .. perrghh.. malu yee.......... walaupun yg tgk tu, nurse pelatih wanita.... dan utk pengetahuan, doktor LELAKI (bangsa Cina) yg sambut kelahiran anak ku kali nie... urusan jahit menjahit pun, doktor berkenaan uruskan... dia xnak nurse bantu... mmm.....
Selesai la sudah penantian ku selama 40 minggu... dan terjawab la sudah segala persoalan baby boy lagi, or baby girl... dan sesungguhnya, aku ditakdirkan dpt baby boy lagi... :) huhuhu... alhamdulillah.... aku dan baby selamat.....



p/s : semasa di wad, doktor LELAKI dah tak berurusan dengan aku lagi... yg ada, doktor WANITA.... doktor berkenaan cadangkan aku pasang alat perancang keluarga.. sebab, tiap2 tahun aku melahirkan anak.. huhu... alhamdulillah........... rezeki... :D

11 ulasan:

angahfarah berkata...

salam tahniah akk...
kira ank sy dpt member la...same2 boy..hee..alhamdulillh..syukur akk n bby selmat kan..

anak ni rezeki dari Allah swt..amanah utk kita jaga.. hope akk n famliy bahagia selalu dgn kehadirn putera2..hee...

laila sanuri berkata...

alhamdulillah..lancar semua..penuh perasaan aku baca hehehe..

#cdmHA berkata...

angahfarah : tq, dik.. insyaallah..

#cdmHA berkata...

LS : hehee... xde apa yg best ye entry nie.. ayat pun tonggang langgang... :D

mama izz + sarip orbit berkata...

umi.. bestnyer.. saya pun tak sabar nak melahirkan anak ke-3... hahhaa

ainazliena berkata...

meh kirim kamera kt aku..nk blk Melaka 6hb Feb ni..

Selamat dh ko..turn aku plak nnti..dup dap dup dap..

#cdmHA berkata...

@mama_izz, insyaallah... bakal alami nti... boy or girl?.. tungguu.. =)

#cdmHA berkata...

@aina, ko gi Melaka area mana? moga2 ko selamat melahirkan anak yg ke 4.. aminnnnnn.............

DeeYa berkata...

Kalau larat, on jek. Me? yg 1st ni bg mak dia belajar dulu.. dah 2thn nanti baru nak tambah boy lagi. Best lah layan baby boy.

Syafiera Yamin berkata...

Best best je tapi doktor lelaki u ok? I dah trauma. terngiang2 muka doktor lelaki tu OMG.

#cdmHA berkata...

hai @cik limau nipis, sy dpt doktor lelaki cina... layanan dia ok... ckp lemah lembut je... ^_^

Biz partner diperlukan... PROJEK ISTIMEWA STG... Produk, Ilmu MMR, FB Genius dll... HUBUNGI SAYA 011-286 31380... atau email: atiegurlz@gmail.com