Jumaat, 9 Julai 2010

Memudahkan Bersalin...

Errr... dah mengandung anak no 3, mcm2 info baru yg aku dpt... dari pengalaman rakan2, dari sumber internet, dari bahan2 bacaan yg aku baca.... kenapa aku baru tau? sebab pregnant no 3 nie, aku agak rajin membaca dan agak rajin berborak / bersembang... tu yg banyak info yg aku dpt, termasuk la, PETUA MUDAH BERSALIN nie.... aku dah bersalin 2x dah, baru la tau ada petua yg nie... tu pun dari rakan ku PUAN AINA....

Puan Aina tanya aku, aku dah start amalkan makan sayur BENDI ke belum, sejak usia kandungan ku masuk 28 minggu ? soklan dia tu, membuatkan aku tertanya-tanya... iye la, kenapa perlu amalkan lak ek sayur bendi tu... rupa2nya, dia bg tau, tu petua utk memudahkan bersalin... dan dari info tu, aku search la kat tenet... dan kat bawah nie la antara hasil yg aku dpt... aku kongsi kan di sini...



Antara Petua Memudahkan Bersalin...

a) Amalkan baca Surah Yassin disertai niat dan doa sepanjang tempoh kehamilan..

b) Hampir bersalin amalkan zikrullah Tasbih Nabi Yunus..

c) Amalkan minum air lebihan suami.. (selalu anak2 yg minum air lebihan aku.. hehehe)
d) Amalkan meminum air basuhan rambut/hujungnya ketika mandi. (errkk.. perlu ke?)
e) Amalkan makan buah kurma sepanjang tempoh kehamilan ia membantu memberi tenaga, sumber kalsium dan melembutkan otot rahim dan seangkatannya/ memudahkan laluan bayi/selain turut berperanan memperhaluskan nurani bayi disertai zikir/selawat.. (aku amalkan minum Qaseh Adinda sejak awal kehamilan..)
f) Minum air kelapa di hujung kehamilan membantu membersihkan bayi.. (doktor ada sebut gak nie...)
g) Petua mama - Amalkan makan telur mentah di hujung kehamilan.. (eh, eh.. nape ek? dah kena cari punca la plak)
h) Kerap makan sayur bendi bagi memudahkan laluan bayi..  (ni la yg Puan Aina bagi tau aku)
i) Minum sesudu camca teh minyak kelapa buatan sendiri sejak usia kandungan 6 bulan. Amalkan seminggu 3 kali dan apabila sudah berumur 9 bulan amalkan ia setiap hari. (huhuhu... mcm2 petua)
j) Bagi kulit bayi yang putih/ bersih - amalkan makan buah epal dan minum susu. Selain meminum air soya.. (yg nie selalu dgr)

7 ulasan:

angahfarah berkata...

salam kak umi,
mmg betul petua mkn bendi tu..
sy pun try amalkan..
sekadr berusaha.. insyaAllah..moga urusn utk melahirkan dipermudahkan...Amin

leeyana-mamadaniel berkata...

yup...kt pon amalkan gak mkn bendi...arwah mak yg bg petua nih...air kelapa pon minum gak...ada sorang akk tu bg petua...minum 1sdb minyak masak setiap hr...nnti senang bersalin...adoiii yg ni x leh nk ikut...bau minyak masak jer dh nk muntah...lg lah nk telan....hihihihi...

Wan Anie berkata...

dah tak lama lagi ek....

petua2 tu ada yg pernah dengar cuma buat dengan tidak jer, apa yg rasa ok buatlah...

tapi yg penting doa dengan quran jangan lupa.... skang ni dah masuk 7 bulan kan? akak dulu masa ni dah baca surah maryam kalu boleh hari2.... baca dengan surah yasin, larat bangun solat malam, mintak doa dan dimudahkan bersalin... InsyaAllah

jaga diri yer.. umi

Umi berkata...

angahfarah : salam dik.. oo.. bgs la, dah tau awal2... :)
leeyana : patut awish putih gebu... :)
wan anie : aar, dah 7 bulan.. tu la, insyaallah, laratkan diri... terima kasih ye.. :)

Umi berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
ainazliena berkata...

jgn luper..sblm bjuang..salam..cium tangan somi..mintak diampunkan dosa kita..dgn mak kita pon gitu gak..:)

Umi berkata...

iye la, puan aina... tq2.. :)

Biz partner diperlukan... PROJEK ISTIMEWA STG... Produk, Ilmu MMR, FB Genius dll... HUBUNGI SAYA 011-286 31380... atau email: atiegurlz@gmail.com