Rabu, 3 Mac 2010

Proses Roselle Menjadi..................

Masa aku balik melawat mak aku sakit, sempat gak aku snap cara2 pemprosesan Roselle menjadi jem or kordial..... ayah ckp, agak cerewet gak nak jadikan jem/kordial Roselle nie.... patut la di pasaran, xde sgt kordial Roselle nie... klu ada pun, rasanya mcm sama jerk dengan kordial Ros...... wallahualam.... cuma yg pasti, air Roselle pada rasa tekak aku, sama manis dan masam mcm air Ribena.... khasiat ye plak, lebih Vitamin C dari Ribena....

Korang tgk la gambar2 kat bawah nie.... ni antara yg aku dpt snap tanpa gangguan dari HariZahin.........

Nie bunga Roselle yg baru dipetik dari kebun Ayahanda ku...


Bunga Roselle ada biji.. So, sebelum nak proses yg seterusnya,
 kena keluarkan dulu biji tu....
Ayahanda aku nie, patut dia kena pakai sarung tangan....
Kelopak Roselle nie, berduri halus2....
Abis jari jemari dia ditusuk sembilu Roselle...  (+_+)


Nie la rupa biji bunga Roselle yg dah dikeluarkan dari kelopak Roselle........


Dan ini la rupa Roselle yg dah siap dibuang biji ye, dan sedia utk direbus menjadi jem/kordial.........


Proses yg seterusnya, aku tak snap gambar plak :
  • Rebus air dlm periuk yg agak sedang2 - 1/2 jam
  • Masukkan gula (ikut citarasa tersendiri), gaul sampai rata - 1/2 jam
  • Masukkan kelopak bunga Roselle yg dah diasingkan biji, gaul sampai rata dan sebati - 2 jam
  • Utk jadi jem Roselle, kena tunggu sehingga air Roselle menjadi pekat


3 ulasan:

SharHanah® berkata...

kat kg sy ada pokok roselle (tepi rumah maksu)... pernah ler rasa sket, tp lom pernah minum airnya.

Umi berkata...

nape tak try? try la....sedap.. masam2 manis... :)

laila sanuri berkata...

sama cam cara mak aku buat..sedap ek! ank i pun suka..pernah ribena habis stok..aku buat air roselle ni jek..rasa sama hehehe..

Biz partner diperlukan... PROJEK ISTIMEWA STG... Produk, Ilmu MMR, FB Genius dll... HUBUNGI SAYA 011-286 31380... atau email: atiegurlz@gmail.com