Rabu, 1 Disember 2010

Susu Ibu..

Syukur, alhamdulillah... walaupun aku sudah naik kerja, Nazeem maintain minum susu ibu yg ada pada aku nie tanpa campur dengan susu formula..... dari Zahin dilahirkan, aku dah berazam nak menyusukan anak2 aku dengan susu ibu tanpa susu formula selama yg boleh... Zahin bertahan sehingga umur dia 1 thn 5 bulan, itu pun sebab aku terpaksa stop, sebab aku diisytiharkan pregnant... huhuhu.. ni azam aku teruskan utk Nazeem.....

Berharap dan terus mengharap, aku boleh bertahan dan sabar menyusukan Nazeem... berterima kasih kepada rakanku, Ani (wife budak 1 tempat kerja ngan aku) yg tolong terangkan mcmne nak menyediakan stok susu utk baby bila naik kerja...  masa tu, aku zero bab2 ni....

Utk pengetahuan, susu ibu yg diperah, bertahan selama :

- 3 bulan jika simpan di peti beku 2 pintu
- 2-3 hari jika di simpan di peti bahagian bawah utk 2 pintu

Jadi, aku mula memerah susu 2 minggu sebelum aku naik kerja semula.... 1 hari, 1 botol (4oz) pun sudah memadai... 2 minggu, boleh dpt 4oz x 14 hari....

Ni la hasilnya di dalam peti beku aku... setiap botol, aku labelkan ikut tarikh aku pam.. so, hari pertama aku akan ambil dlm 4 botol (4oz) dibekalkan utk Nazeem sepanjang 1 hari... sebelum nk tau berapa Nazeem perlukan 1 hari, aku akan ajar dia minum susu ibu melalui botol dr pagi-petang masa aku dlm bercuti lagi...





Sekarang nie, di pejabat, aku maintain dan akan pastikan, aku pam susu utk dijadikan stok utk keesokan hari.. dan syukur, aku dpt pam sebanyak 16oz 1 hari...

7 ulasan:

laila sanuri berkata...

good luck!! alhamdulillah

#cdmHA berkata...

thanks, laila... utk ko, next baby, berazam la mcm aku gak... hehee..

ainazliena berkata...

chaiyokk umi..ktorang kmudahan jauh ler..sumer jauh..so dpt ler campuran..formula & direct feeding..aleesya dkt 2 thn gak nenen..

jiwa sifar berkata...

pergh.otai susu.awat kte pny design blog same?ish3.tiru.haha.

#cdmHA berkata...

aina : phm situasi kalian... =)
en azuwan : eh, sama, ke?... hehe.. x perasan lak selama ni.. :D

Achik berkata...

Tahniah...

#cdmHA berkata...

terima kasih... mcm hampir2 putus asa dah nie.. sebab malas nak pam.. hehehe...

Biz partner diperlukan... PROJEK ISTIMEWA STG... Produk, Ilmu MMR, FB Genius dll... HUBUNGI SAYA 011-286 31380... atau email: atiegurlz@gmail.com