Isnin, 5 September 2011

Sana Sini Cerita Raya...

Setiap orang pasti ada sejarah di hari raya... sama ada disambut dengan gembira, atau dengan sedih berdukacita.... mcm aku gak... setiap tahun, cerita pasti berlainan... dari zaman bujang, dari zaman dah bertunang, dari zaman dah bersuami, dari zaman anak baru 1, dari zaman anak dah 2, dan sehingga la ke tahun ini, cerita aku berhari raya yg sudah bergelar Umi kepada 3 anak.... (aduii.. pehal la aku mulakan cerita ni dengan ayat skema nie?.. huhuhu)

Aku mulakan cerita dengan perjalanan balik ke Simpang Rengam pada hari Sabtu 27/08, di jemput adik aku... perjalanan berjalan lancar, sebab aku tak lalu highway Pasir Gudang mcm biasa... aku pesan adik lalu highway baru Pasir Gudang... biar la mahal sikit byr tol, dari mengadap jem.... kos mmg agak mahal... selalu klu lalu highway biasa Pasir Gudang tu, jumlah tol, RM2.10 (Exit Tol Skudai) + RM6.20 (Exit Tol Simpang Rengam)... tapi bila lalu highway baru Pasir Gudang tu, total tol perlu byr, RM7.80 (Exit Tol Mana Lupe Lak.. hehehe..) + RM5.80 (Exit Tol Spg Rgm).. Syukur, alhamdulillah, selamat sampai ke rumah bonda ku di Simpang Rengam..

Hari tu, cuma aku berempat je yg dah balik utk beraya di Spg Rgm.. aku dan HariZahiNazeem... malam tu, si Atok HariZahiNazeem, balik solat terawih, keluar cari ikan utk bersahur keesokkan hari, dan sempat la si Hariz nak mengikut dengan songkok raya baru tidak dilupakan... sejak ayah dia belikan dia songkok baru, ke mana saja, pasti dia akan pakai, termasuk bawak songkok teman tidur.... aku ingatkan si Atok bawak dia ke kedai di dpn perumahan saja, yg tak sampai pun 100m... tapi sangkaan ku meleset... aku tunggu dah hampir 30 minit, cucu dan si Atok tak balik2... rupa2nya si Atok bawak anak aku gi beli ikan yg perjalanan sejauh hampir 2 km dari rumah, tanpa helmet, dan anak aku duduk di belakang/bonceng si Atok, dan si Hariz balik dengan muka yg sedih (belum nangis lagi), sambil bawa ikan, mengadu dgn aku, "Songkok raya abg, jatuh... kena makan kereta... dah hilang... darahh..." baru la berderu air mata dia keluar, menangis2, sambil mengadu dengan aku... walaupun dia bg tau songkok dia kena makan kereta, tp aku paham maksud dia, kereta dah langgar songkok dia.. Ya Allah, berdebar hati aku... bersyukur sgt, bukan dia yg jatuh dari motor tu.... malam tu jugak, aku bawak dia pergi cari songkok baru... mujur la bazar ramadhan berhampiran je dengan rumah mak aku... dengan berjalan kaki sambil dukung si Hariz (dia xnak jalan kaki, penat katanya..), dpt la belikan dia songkok yg baru... adik2 dia dah lelap, minta tolong mak aku jagakan...

Aku 4 beranak...
Tema purple, tapi dlm gambar nampak biru

Tgk gambar kt atas nie, gambar aku tak bersolek pun di pagi raya... dan masa nie, penyakit gatal2 aku semakin teruk, sampai ke muka... abis muka aku gatal2, sembab... tak ceria langsung di pagi raya... sehari sebelum raya, si Nazeem demam pulak... kena selesema + batuk... suhu badan dia naik... so, disebabkan dia berkeadaan mcm tu, dia badmood, xnak dengan org lain.. nk dengan Umi dia je... sepanjang aku cuti raya seminggu, aku tak dpt tolong masak2 di malam raya... dengan keadaan aku yg gatal2 + Nazeem meragam je, aku dapat jadi tukang merasa juadah di pagi raya je, bukan tukang masak...  ^_^


Muka senyum kelat di pagi raya..
 
Ramai kan.. ni baru 4 beradik yg ada..
Abg Long dgn Abg Ngah lum balik lagi...
Layannn...


Boleh plak bergambar ngiring gitu...

Bersama akak, akak ipar dan anak2 akak aku..


p/s : Gambar kredit dari Facebook Akak aku...




4 ulasan:

ainazliena berkata...

xkisah la pape pon tjadi..yg penting dpt brayer dgn family..

AtiEyZ berkata...

tu la, syukur.. nasib baik songkok je yg terjatuh, bukan org ye.. alhamdulillah..

laila berkata...

en amin mana?..keje eh?

takpe la gatal2..asal maitain ayu gitu...:)
alhamdulilah...selamat semua..

AtiEyZ berkata...

aar, keja.. entry sebelum2 nie ada bgtau dia kerja.. hehehe.. ayu la sgt.. :D

Biz partner diperlukan... PROJEK ISTIMEWA STG... Produk, Ilmu MMR, FB Genius dll... HUBUNGI SAYA 011-286 31380... atau email: atiegurlz@gmail.com