Rabu, 9 Jun 2010

Sabar dan terus sabar...

Tiada kata2 lain, hanya doa "moga2 anak2 sihat dan ceria selalu" yg keluar dari hati seorg ibu bila melihat anak2 yg masih kecil tidak sihat... mengalami demam suhu 40c dan cirit birit sebanyak hampir 10x dalam masa tak sampai 10 jam.... melihat keletah anak yg selama nie, aktif di rumah, bermain riang, ketawa bergurau senda, tiba2 berubah watak, menjadi sgt pasif... melepet je, nak didukung saje... nak dipangku saje... nak sentiasa disisi... tak boleh dibiarkan sendirian........... amat2 simpati tgk keadaan Zahin hari Sabtu lepas....... so, sepanjang Zahin tak sihat, aku tidur sambil pangku dia... huhuhu... terasa amat2 menguji kesabaran aku ketika saat itu.... dengan keadaan aku dah semakin sarat, aku diduga dgn kesihatan anak2 yg tidak menentu.....

Tu hari Sabtu (05/06/2010)... hari Ahad (06/06/2010), lepas dah makan ubat2 dari doktor, keadaan Zahin beransur pulih... masih demam, tapi suhu dah turun dari semalamnya.... berak2 pun masih ada, cuma dah kurang menjadi 5x dlm masa 24 jam... Syukur, Alhamdulillah, tgk keadaan dia dah aktif semula... tapi, di malam hari, Hariz pula, demam + berak2.... Ya Allah, kesian tgk keadaan anak2 aku......... bersilih ganti plak mereka demam........

Di siang hari Isnin (07/06/2010), keadaan mereka nampak ok... suhu normal, xde panas mcm sebelum2 nie... so, aku pergi kerja mcm biasa, meninggalkan mereka di bawah jagaan pengasuh di taska...... aku call taska tanya perkembangan mereka, syukur, keadaan mereka beransur pulih... terutama Zahin, dia dah semakin sihat dan aktif, cuma, kemanjaan nak sentiasa di dukung, nak sentiasa aku dpn mata dia, masih ada lagi.... sepanjang aku pangku / dukung Zahin, baby dlm perut, bukan main aktif lagi.. seolah2 nak ajak abgnya bermain sama, atau, seolah2 dia jeles, Umi asyik dukung abg dia je... ..  "baby jgn risau, ye.. Umi sentiasa pastikan, baby bergerak aktif dlm perut Umi... takkan biarkan baby sendirian...  =) "

Tak sangka plak, mereka ok di siang hari je... di malam hari, suhu badan mereka naik dari normal........ terutamanya si Hariz.... bukan setakat suhu naik, berak2 pun, masih kerap lagi........ aku tau sebab aku ada beli penyukat suhu dan mmg dah standby di rumah sejak Hariz baby lagi, utk kes2 emergency mcm nie... so, aku sentiasa boleh monitor suhu anak2 aku........ malam tadi aku tak tidur..... amat2 risau dengan keadaan mereka.... nak kejutkan dia bangun gi cebok di bilik air pun, aku tak sampai hati... so, aku tahan kan bau2an yg menusuk hidung ku, mencebok mcm mereka masih baby lagi... huhuhu...

Disebabkan tak tidur malam tadi, aku halfday hari nie... ikutkan hati, nak fullday, boleh rest kat rumah, tapi memandangkan kesihatan anak2 tak menentu dengan keadaan aku yg semakin sarat, aku simpan dulu cuti yg ada... utk emergency lagi........ minta tolong husband jaga kan anak2 di waktu petang nie, sebab dia kerja shift malam........

Sempat singgah klinik lain utk dapatkan nasihat doktor lain dari hari Sabtu lepas, kenapa anak2 aku, di malam hari kerap demam... tapi masuk waktu siang, keadaan mereka normal... dan minta nasihat, kenapa anak2 aku kena cirit birit.....

Syukur, lepas dpt nasihat dari doktor yg nie, baru la aku lega dan tau punca mereka demam di malam hari dan cirit birit...... insyaAllah, lepas nie, mereka sihat semula.... Hariz kembali petah bercakap, tanya itu ini dan Zahin kembali aktif mcm biasa... antara punca Zahin tidak sihat, ada kemungkinan sebab dia nak tumbuh gigi geraham.. bukan 1, tapi, 2 batang sekali arung.......

Oh, iye.... doktor nasihatkan Hariz dan Zahin dipuasakan dari minum susu selama 24 jam..... kesian anak2 aku.. xleh minum susu.. nasib baik tak lama, 24 jam je..... mereka digantikan dengan Milo O dan 100plus utk kembalikan tenaga mereka yg hilang disebabkan cirit birit...... klu nak pun, kena cairkan sukatan susu mereka dari biasa......





11 ulasan:

laila sanuri berkata...

punca nye apa?cirit birit tu?

Umi berkata...

ingatkan tak perasan, xde tulis punca.. hehee... overdose yogurt... dlm perut hariz ada byk kuman yg tak bgs... tu yg dia selalu demam malam....

Wan Anie berkata...

bila anak tak sihat memang kena byk sabar, umi kena kuat..

InsyaALLah moga cepat baik semua

Achik berkata...

Ya Allah...kesian nyer buah hati achik nie...kenapa jadi sampai cam nie kesihatan awak berdua...rasa cam nak amik balik jer kamu berdua...biar achik yang ngasuh...tapi, apakan daya...achik dah duduk jauh dari kamu sayang...klu bole trus tidur umah achik tak payah balik rumah...kesian Umie kamu....dengan keadaan yg sarat tu...sayang harizahin...apa yang achik bole buat...banyak2 bersabar yea...itu semua dugaan...insyaAllah ada hikmah disebalik dugaan nyer itu...

cikmin berkata...

salam umi..dah sihat ke anak2 tu?

Umi berkata...

Wan Anie : ok, terima kasih.. insyaAllah, semua ye ok..

Achik : huhuhu... diorg dah ok dah tu.. cuma zahin, manje sgt sejak 2 menjak nie... insyaAllah, amin.. moga2 ada hikmah tersembunyi.. :)

leeyana-mamadaniel berkata...

kesiannya hariz n zahin...
moga cpt sembuh ea...

aritu daniel pon kene cirit birit gak...mmng kesian tgk..bpe kali dok kuar masuk toilet...mlm tu gi dr wan...doc ckp x pe2...mayb ada slh mkn ...mmng kene pose susu klau crit birit...

umi byk2 bersabar lah ea...he2...

Umi berkata...

iye la, leeyana, mula2 gi dr wan, dia ckp gitu la, xde apa.. tp jwpn dia tak menyakinkan.. so, gi klinik perdana, kpg psr putih, baru la lega dgr penjelasan dia.. nasihat2...

ok, terima kasih.. insyaallah, semua ok... :)

Umi berkata...

salam, cikmin... tak perasan lak komen dari cikmin... lum sihat sepenuhnya.. terutama si Hariz... Zahin nampak dah ok..

_Yaya_ berkata...

ovedose yogurt? mkn byk sgt ke. huhu cianyee budak berdua nie. moga akak n anak2 sihat semula. t8 k

Umi berkata...

aar, Yaya, diorg sgt suka makan yogurt.. dah mkn 1, nak lagi.. yg umi ye, tak tau lak xleh bg byk sgt... huhuhu... TQ ye...

Biz partner diperlukan... PROJEK ISTIMEWA STG... Produk, Ilmu MMR, FB Genius dll... HUBUNGI SAYA 011-286 31380... atau email: atiegurlz@gmail.com