Selasa, 14 Julai 2009

Pengalaman Ku - Anak No 1...

Pagi2 lagi, aku dah baca blog rakan ku bertajuk :

http://akupenchenta.blogspot.com/2009/07/ku-menghitung-hari.html

Tergerak aku nak citer pengalaman ku MENGHITUNG HARI ... (",)

Pertama kali aku disahkan mengandung anak pertama, happy sgt.. hari tu sakit perut yg amat sgt.. dah lama aku tak sakit perut mcm tu.. menangis2 aku tahan sakit.. dah la, suami masa tu xde bersama ngan aku, dia kerja kat KL aku di Johor... hari tu, aku tak kerja, MC.. gi klinik, doktor sahkan aku pregnant.. wah, happy yeee.... Tuhan je yg tahu... iye la kan, org kata, bila dah berumahtangga, yg dinanti2kan, zuriat... tapi, aku hanya dpt kongsi hepi dengan suami melalui call dan sms jerk...

Yg aku xleh lupe kan, sebelum aku disahkan mengandung, rakan sekerja aku, kak ita, ada mengajak aku join netball sempena HARI KEMERDEKAAN yg ke 50 tahun... dia boleh sound aku, "klu ko nak pregnant, pregnant lepas netball nie, sebelum tu, jgn dulu" .. huhuhu... masin mulut dia... pas je game nie, aku disahkan mengandung... hehehehe....


Ni la gambar kenangan masa netball tu... aku yg tudung biru gelap tu la.. hehehe... sebelah kiri aku tu la, Kak Ita (tudung pink) ... leh plak giliran team kami main, pukul 3 pagi.. alahai... pagi2 buta main netball.. eekekkee....




Ermmm... lama dah tak main netball... ntah bila la aku berpeluang aktif semula....

Eh, tertukar topik plak... huhuhu.. detik demi detik... masa terus berlalu... ramai ckp, aku bersalin awal.. perut dah kosong, baby dah turun.. bila dah dgr gitu, aku berdebar2 la.. asal gi toilet jerk, mesti tgk bawah, kot2 ada tanda.. ekekeke... time tu la, suami masih di KL.. jumpe cuma 2 minggu sekali jerk... hari2 berdoa, moga2 time aku nak bersalin, suami ada di sisi... syukur masa kandungan ku masuk minggu ke 36 (klu tak silap la), suami dpt kerja baru di Johor...

Dari minggu ke 36, terus masuk minggu ke 39... time tu aku dah tak larat sgt dah... tarikh last aku bekerja, esok ye cuti raya cina, klu tak silap tahun tikus (07/02 - 08/02/2008) .. dah ckp awal2 ngan bos aku (Kak Yati M, dlm gambar netball tu dia sebelah kanan aku, tudung kuning), pasni klu tak bersalin gak, Yaty nak sambung cuti sampai bersalin... bila dah cuti, boring plak kat rumah, setiap kali gi toilet, check ada tanda ke tak.. jumaat (08/02/2008) petang, mcm biasa, gi toilet, check.. hah, org kata, ada darah, ada lendir, tu tanda2 nak bersalin.. betul la, aku ada nampak darah + lendir... tapi tak rasa sakit.. takut terbersalin awal, aku terus jerk call suami aku bagi tau tanda yg aku nampak tu... disebabkan dia pun was2, dia suruh aku call mak aku, minta kepastian.. dan, mak aku ngan suara yg cemas, suruh aku gi hospital dengan segera... hehehe.. mak2, dia lak yg cemas... :) so, aku pun standby beg baju yg aku dah sediakan start usia kandungan ku 36 minggu lagi.. tunggu suami ku pulang.. eh, tunggu suami, yg muncul, akak aku plak.. rupa2nya, mak call dia, suruh teman aku dulu sementara suami ku pulang... terima kasih kak, teman yaty time tu... :D tunggu punya tunggu, suami ku pun sampai rumah.. aku bergerak ke hospital selepas maghrib... sampai di hospital, doktor mengesahkan jalan dah buka 2 cm.. so, aku kena masuk wad... tinggal lah aku seorang diri di wad bersalin HOSPITAL SULTAN ISMAIL ... aku suruh suami balik dulu, sebab aku xde rasa sakit2 nak bersalin lagi.. so, aku tido la sorg2 kat wad.. perut time tu, dah rasa sakit.. memulas2.. kejap2 sakit, kejap2 tak.. mlm aku tak cukup tido.. makan pun tak lalu.. berdebar2 nak tunggu saat2 melahirkan... esok hari, aku sempat merajuk ngan suami aku, kata nk dtg pagi, tapi sampai ke tengahari tak muncul2 gak... perut dah makin sakit.. terasa nak buang air besar pun ye.. mana tak ye, dah 2 hari aku tak mem"buang".. huhuhu... waktu melawat pun tiba, suami dtg melawat ku... masa tu la, aku tetiba terasa nak mem"buang", tapi xleh nak kontrol... aku meneran dengan tiba2... berdasarkan pengetahuan yg aku tahu, aku minta suami ku panggil nurse.. nurse arahkan aku ke bilik, utk memeriksa perut ku.. dan dia mengesahkan jalan dah buka 7 cm, terus mereka hantar ku ke labour room.. masa tu, Tuhan je tau, perasaan ku ketika itu.. sakit jgn kata la... suami ku dpt menemani ku hingga ke labour room... syukur, alhamdulillah, aku selamat melahirkan anak ku yg pertama pada jam 2.45 petang hari Sabtu 09/02/2008 .. dan ini merupakan hadiah ANNIVERSARY ku yg pertama buat suami... (",)





Ini la gambar anak ku yg sulung masa baru lahir... skrg dah lain dah muka dia...


**********************************************************************************



2 ulasan:

aKu PeNcHEnTa berkata...

huhu..kena gunting dok??hehehe

#cdmHA berkata...

huhuhu... kena gunting, sebab baby yg 1st ni susah sikit nak kluar.. tak cukup tenaga nak teran... time kena jahit tu, sakit gak la, asyik tanya jerk kat nurse tu, bile nak siap jahit nie.. huhuhu

Biz partner diperlukan... PROJEK ISTIMEWA STG... Produk, Ilmu MMR, FB Genius dll... HUBUNGI SAYA 011-286 31380... atau email: atiegurlz@gmail.com