Selasa, 25 Ogos 2009

Sambut Bulan Puasa...




Seluruh ummat Islam mula berpuasa pada hari Sabtu (22/08/2009 bersamaan 1 Ramadhan 1430)... syukur alhmdulillah, aku masih dipanjangkan umur utk menyambut bulan yg mulia pada tahun ini.... bila tunggu bulan Ramadhan, dlm hati dah niat, nak tunaikan seberapa byk amal ibadah yg boleh, termasuk terawih.... tapi sehingga hari ini, aku tak dpt menunaikan terawih... atas alasan?? apa2 je la.. xnak la senaraikan kenapa, nanti org ckp, aku ni byk sgt alasan... huhuhu... 2 tahun lepas, aku sambut dengan pregnat kan anak2 aku.... tapi, tahun nie, aku puasa single tanpa baby di dlm perut ku... ekekekee... so, "kawan baik" aku dah mai hari kedua aku berpuasa... huhuhuhu...

Hari pertama bersahur, di rumah sendiri je, ditemani suami ku ngan Hariz... Zahin, nyenyak tidur lepas dpt nenen... lauk? xyah citer la, yg penting, kenyang... tapi, berbuka puasa seorg diri.... suami belum balik kerja.... berbuka dengan air panas + bubur + kurma.... alhamdulillah.... :)
Malam kedua nak puasa, aku balik ke Simpang Rengam... bergerak dari Pasir Gudang pukul 10 malam.... perut dah berkeroncong... maklum la, berbuka bubur nasi jerk... sampai jerk di rumah mak, letak anak2 kat katil, diorg bangun plak.. dah bangun, apa lagi, pas kat Opah dan Atok diorg... yg aku lak, terus menuju ke dapur, cari nasi... hehehee.... nasi gak yg dicari... walaupun bubur tu pun sebahagian dari nasi... lauk yg mak masak, sup ikan merah, udang masak lemak... nyum2.... dap dap.. (sedappp)...

Sahur utk hari kedua berpuasa, aku ditemani ramai berbanding di rumah sendiri.... abg ku (no 3) + akak ipar + anak mereka (1 thn 8 bulan) + Ayah + Mak + suami ku... anak2 aku, tidur, keletihan, sebab pukul 2 pagi baru tidur......
Hari kedua berpuasa, dari pagi, aktiviti mcm biasa.... mak dah merisik tanya nak berbuka puasa apa hari tu.... menu yg dicadangkan akak ipar, Ayam Sambal + Sup Sayur + Udang goreng kari... aku ngan mak, ON saja....
Pukul 2.30 petang, aku bawa mak aku gi shopping barang nak masak berbuka.... mak teruja nampak ada sotong + ketam... so, menu utk berbuka di tambah.... :)
Keluar rumah 2.30... balik dari beli barang, sampai rumah 4 ptg.... bermula la sesi masak memasak.... walaupun aku cuma jadi assistant jerk.... huhuhuhu...
Pukul 5 lebih, Achik sampai sekeluarga... so, semakin meriah la suasana berbuka puasa nti.... Hariz dengan Zahin, bukan main lagi.... suka bila tgk abg dan akak sepupu dia ada.... selalu waktu siang, Hariz tidur 2 x 2 jam.... tapi, kali nie, hanya 1x jerk.... yg Adik pun lebih kurang gitu gak, tidur sekejap2.....
Sampai ke malam, 2 anak Ummi nie tak tidur..... pukul 10, ayah diorg ajak balik... dlm kereta, baru la mereka tidur..... :) Alhamdulillah, perjalanan bergerak lancar, dan selamat sampai di rumah....

Tiada ulasan:

Biz partner diperlukan... PROJEK ISTIMEWA STG... Produk, Ilmu MMR, FB Genius dll... HUBUNGI SAYA 011-286 31380... atau email: atiegurlz@gmail.com