Jumaat, 1 Julai 2011

Cerita Pasal Kerja....

Hari nie, aku tak berkesempatan nak update blog dr opis... bz, bz dan kononnya bz laa... la la la la..... betul la ada yg kata, kerja mengadap komputer di dalam opis, lagi penat kepala otak berbanding kerja menjalankan mesin... maksud aku, kerja yg berpeluh.... eh, iye ke ek? ke pandangan dan apa yg aku rasa je?

Nak imbas semula... mula2 aku kenal apa itu kerja, dan mula2 aku kerja dan dpt gaji, tahun 2000... masa tu, aku cuti semester akhir tahun...... teringin benor nak kerja, isi masa terluang dr duduk rumah makan tido.... walaupun ada gak la, aku wat kerja2 rumah, tp lebih kepada makan, minum tido, buang air kecil + besar... hehee.. masa tu, aku apply jadi cashier di pasaraya yg terkenal di Simpang Rengam, MOH HENG.... skrg nie MOH HENG dah xde... dah tukar lain.... lupe lak nama pasaraya tu apa............ seronok jd cashier.... penat berdiri.... tp yg bestnya, dpt pegang duit, bau duit, bau baby (klu kerja bahagian baby)... hehee.... aku cuma kerja 2 bulan je... pastu, resign..... sambung semester praktikal.....
 

Lepas dah abis praktikal, mak aku suruh aku dok je rumah... sampai hr graduation.... tp aku xnak... perangai degil aku tu, watkan aku berhijrah ke Pasir Gudang, cari kerja.... dpt la kerja kerani di kedai komputer... tu pun tak lama... sebab kedai tu dah tutup.... rindu lak kat akak dan pakcik a.k.a bos aku masa tu... dah lupe nama... aduii.. nampak sgt aku sahut seruan Ex PM kita, "Melayu Mudah Lupa" ...  ;)
 

Dengan muka tak malu, aku balik semua ke rumah mak aku... hehee.... mmg dasar muka tak malu... ala, ngan mak sendiri, apa salah ye, kan kan kan....  so, kali ni aku ikut ckp mak aku, apply jd cikgu sandaran tidak terlatih... tahun 2002, bermula la aku bergelar cikgu...... best gak jadi cikgu ni... terjerit2 kt dpn anak2 murid bawah 12 thn... ada yg cepat paham, senang kerja aku... ada yg payah nak paham, aku paham, mungkin diorg perlukan masa nak paham (eh, iye ke? bukan ke masa tu, aku pernah cubit anak org? sebab nakal sgt.. pastu, budak tu ngadu ngan ayah dia.. tak pasal2 aku kena panggil ngan Guru Besar... mak aku jugak yg malu... ) 

Jadi cikgu zaman aku tu, xde punch card, cuma tulis di buku kehadiran je.... agak2 ada tak cikgu yg tipu, ek? ... mungkin kot ada... cuma aku je tak tau.... bagi aku lak, aku xleh tipu, sebab dtg sekolah ngan Cikgu HEM (Hal Ehwal Murid) a.k.a mak aku ler... :D so, jd la cikgu yg berdisiplin, maklumlah, mak ada sama kt situ...... 1 perkara lagi, sepanjang waktu sekolah, aku dilarang sama sekali panggil mak aku, MAK........... contoh : "Mak, Atie nk minta sain buku ni... blah blah blah....... " dengan otomatik, mata mak aku menjeling.... dengan nada perlahan, mak aku tegur, "kt sek jgn panggil MAK, panggil Puan Khadijah" ...hohoho.............. sudah tukar kah? ..  ;)

Kenangan menjadi cikgu sandaran tu, aku tak kan lupe kan..... sb tu salah satu dari cita2 aku masa aku zaman kanak2... "Kamu nak jadi apa bila dah besar? " jwpn aku "Nak jadi cikgu..." .. hehehe... kiranya, aku dah berjaya la mencapai cita2 aku masa kecil2 tu... walaupun cuma 1 tahun jerk.... wink!!


Walaupun aku dpt sambung kontrak jadi cikgu sandaran tu, aku tolak mentah2... sekali lagi aku menghampakan harapan mak aku, teman dia gi balik sekolah... hehee.. sori ye mak, Atie boring lak jd cikgu sandaran je... apa motif Atie amik Sains Komputer, klu kerja cikgu sandaran je kan... tp syukur la, ada rezeki utk aku, walaupun sekadar cikgu sandaran, berbanding teman2 yg masih xde kerja, lepas abis study......

Aku sambung lagi berhijrah ke Pasir Gudang... mmg dasar tak tau malu... hehehe... kali nie, aku dpt kerja sebagai kerani di pemaju perumahan... tak lama, cuma 6 bulan je, tu pun sebab aku so boring... kerja aku duduk je sorg2 kt opis tu... dan aku dpt kerja baru, di kilang aku kerja skrg nie... dari 3/7/2003 hingga la ke hari nie............................................... 


  

Tiada ulasan:

Biz partner diperlukan... PROJEK ISTIMEWA STG... Produk, Ilmu MMR, FB Genius dll... HUBUNGI SAYA 011-286 31380... atau email: atiegurlz@gmail.com